Kalın Bağırsak (KOLON-REKTUM) Kanseri

Bağırsak kanseri, kalın bağırsak duvarındaki anormal hücreler kontrolsüz bir şekilde büyüdüğünde meydana gelir. Bağırsak kanseri, kalın bağırsakta başlayan herhangi bir kanseri ifade eder. Aynı zamanda; Kolon Kanseri, Rektal Kanser veya Kolorektal Kanser gibi bağırsakta nerede bulunduğuna bağlı olarak farklı tanımlamalar yapılabilir.

Günümüzde bağırsak kanseri; gelişen cerrahi ve medikal tedaviler nedeniyle belki de en yüz güldürücü sonuçların alındığı kanser türüdür. Bu nedenle belirtilerin mevcudiyetinde doktora başvurmak ve erken teşhis özellikle bu kanser türü için oldukça önemlidir. Belirtiler dikkatli bir gözlemle tespit edilebilir. Örneğin makattan bir kanama özellikle 40 yaş sonrası, sıklıkla yapıldığı gibi hemoroid hastalığı’na bağlanarak geçiştirilmemelidir.

Özellikle dışkılama alışkanlıklarında gelişen en ufak değişiklikler bir doktora başvurmayı gerektirir. Bağırsak kanserlerinin erken teşhisinin önündeki en büyük engellerden birisi de, özellikle ülkemizde, yapılacak muayenelerden utanmaktır. Oysa ki bu muayeneler kimi zaman hayat kurtarıcı olacaktır. Ailede bağırsak kanseri öyküsü de özellikle yakın takip gerektiren bir durumdur. Halsizlik, erken yorulma, kansızlık gibi bulguların sindirim sistemi değerlendirilmesini gerektirdiği unutulmamalıdır.

Bağırsak Kanseri Riski ve Önlenmesi

Poliplerin (özellikle büyük poliplerin veya çok sayıda olanların) bulunmasının yanı sıra, bir kişinin Bağırsak kanseri geliştirme riskini arttırdığı düşünülen başka faktörler de vardır. Bunlar şunları içerir:

• Bağırsak kanseri veya poliplere dair aile öyküsü
  • Tip 2 diyabet
  • İnflamatuar bağırsak hastalığı
  • Over Kanseri veya Rahim Kanseri (kadınlarda)
  • Bazı kalıtsal genetik hastalıklar, örn. ailesel adenomatoz polipozis (FAP), kalıtsal polipozis olmayan kolon kanseri (HNPCC), Turcot sendromu.
  • Ek olarak, yaşam tarzıyla ilgili çeşitli faktörler de Bağırsak kanseri ile ilişkilendirilmiştir:
  • Kırmızı etlerden ve işlenmiş etlerden yüksek diyet
  • Fiziksel hareketsizlik
  • Obezite
  • Uzun süreli sigara kullanımı
  • Ağır alkol kullanımı

DNA mutasyonlarının Bağırsak kanseri'ne yol açtığı çoğu durumda, bu mutasyonlar kalıtsal değildir. APC geni olarak adlandırılan bir genin dahil olduğu birçok durumda görünse de, bunlara neyin neden olduğu henüz anlaşılamamıştır. Diğer genler, hücrelerin kontrolsüz bir şekilde büyümelerine ve yayılmalarına neden olur ve bu faktörleri anlamaya çalışmak için araştırmalar devam etmektedir.

Bağırsak kanserini önleme

Aile öyküsü ve yaş gibi Bağırsak kanseri gelişimi ile ilişkili bazı faktörler önlenemez. Ailesinde bağırsak kanseri öyküsü varsa veya 50 yaşın üzerindeyseniz düzenli olarak tarama yaptırmak önemlidir. Araştırmalar meyve, sebze ve kepekli tahıllardan elde edilen lif bakımından zengin sağlıklı beslenmenin, düzenli egzersiz ile birlikte bağırsak kanseri riskini azaltabileceğini göstermektedir.

Bağırsak Kanseri Tedavisi

Tedavi tümörün büyüklüğüne, kanserin kolon veya rektumun katmanlarında ne kadar derine yayıldığına ve karaciğer veya lenf düğümleri dahil diğer organlara yayılıp yayılmadığına bağlıdır. Eğer kanser bir poliple sınırlıysa, onu çıkarmak için kolonoskopi adı verilen bir işlem ile hastalık tedavi edilebilir.

Ameliyat gerekirse, kanserin evresine ve yerine bağlı olarak verilebilecek bazı tedaviler vardır:

Neo-adjuvan radyoterapi ve / veya kemoterapi: Genellikle bu tedavi ameliyattan önce verilir. Kanser hücrelerini küçültür ve öldürür, böylece cerrahi prosedürleri kolaylaştırır ve başarılı olma olasılığı artar.

Adjuvan kemoterapi ve / veya radyoterapi: Ameliyat sonrası vücutta kalan kanser hücrelerini öldürmek için verilen tedavi.

Kanser kolonda yayıldıysa, cerrah yakındaki lenf bezleriyle birlikte bir kolektomi prosedürü ile bağırsağın bir kısmını çıkarabilir. Robotik/Laparoskopik teknoloji ve fiber optik alanındaki gelişmeler, cerrahların sıklıkla hasta rahatsızlıklarını ve iyileşme süresini en aza indiren küçük kesiler kullanarak prosedürleri gerçekleştirebilmelerini sağlamıştır.

Kanser rektumda ise, ameliyat daha karmaşık olabilir.

Tedavi takibi Bağırsak kanseri tedavisinden sonra, kanserin nüks edebilme ihtimaline dair belirtileri araştırmak ve tedavinin neden olduğu geç etkileri kontrol etmek için düzenli takip muayeneleri ve / veya tıbbi testler yapılmalıdır. İyileşme sırasında ve sonrasında, sağlıklı bir kiloyu korumak, fiziksel olarak aktif olmak, sigara içmemek ve dengeli beslenmek gibi sağlıklı yaşam tarzı uygulamaları teşvik edilir.

Bağırsak Kanserinin Genel Belirti ve Semptomları Nelerdir?

Bağırsak kanseri belirtilerinin ve semptomlarının çoğunun diğer hastalık ve durumlarla da ilişkili olduğunu ve mutlaka bağırsak kanserini göstermeyebileceğini bilmek önemlidir.

Erken bağırsak kanseri herhangi bir belirti veya semptom üretmeyebilir. İlerledikçe ve tümör büyüdükçe veya çoğaldıkça, aşağıdaki semptomlardan birini veya daha fazlasını gösterebilir.

• Dışkıda kanama veya kan
  • Bağırsak alışkanlıklarında değişiklik, daha zayıf bağırsak hareketleri; daha fazla kabızlık (normalden belirgin bir değişiklik)
  • Dışkı görünümünde bir değişiklik veya dışkıdaki mukus veya daha ince kalibrasyonda dışkı gibi
  • İshal veya birkaç günden fazla süren kabızlık
  • Bağırsakta veya rektumda gaz, şişkinlik veya kramplar
  • Dışkılamadan sonra bile bağırsakta dolgunluk hissi
  • Rektumda veya bağırsakta ağrı veya şişlik
  • Diğer belirtiler arasında yorgunluk, halsizlik ve istenmeyen kilo kaybı olabilir.

Bağırsak Kanseri ile ilgili semptomların çoğu, irritabl barsak sendromu gibi diğer hastalıklardan da kaynaklanabilir. Bazı ilaçlar ve yiyecekler de bu semptomların bazılarına neden olabilir. Herhangi bir değişikliği doktora danışmak önemlidir.

Bağırsak Kanseri Belirtileri ve Semptomları

Bağırsak kanseri, bir doktor muayenesi sırasında tespit edilebilecek karın veya rektumda bir kitle veya şişlik oluşturabilir.

Bir polip hücreleri anormal olduğunda ve hızla çoğaldığında, polip büyür ve hücreler kanserli bir kitle veya tümör oluşturmaya başlar. Bağırsak kanseri semptomlarının çoğu, tümör büyüyüp kanser ilerleyene kadar ortaya çıkmayabilir. Daha sonra tümör tarafından üretilen semptomlar, büyük ölçüde kalın bağırsakta nerede bulunduğuna bağlı olacaktır.

Bağırsak kanseri ve tümörleri, bağırsakların besinleri emme ve atık ürünlerden kurtulma yeteneklerini yani dışkılamayı bozarak bağırsak hareketlerinde değişikliklere ve açıklanamayan kilo kaybına neden olabilir. Ayrıca, kanayan tümörler, kırmızı kan hücrelerinin yetersizliğine yol açarak, kansızlığa ve halsizliğe neden olan anemiye yol açabilir.

Hangi Farklı Bağırsak Kanseri Türleri Vardır?

Çeşitli farklı bağırsak kanserleri tipleri vardır. Her biri, ortaya çıktığı hücre tipi ile tanımlanır. Bağırsak Kanserlerinin yaklaşık %95’i adenokarsinomlardır ve bağırsak duvarının iç kısmındaki bez hücrelerinde başlar. Diğer Bağırsak Kanseri türleri şunlardır:

Skuamöz Hücre Kanseri, bağırsakların iç kısmını oluşturan deri benzeri skuamöz hücrelerde başlayan nadir bir kanserdir.

Nadir görülen karsinoid tümörler, hormon üreten dokular tarafından üretilen ve yavaş büyüyen tümörlerdir. Genellikle sindirim sisteminde olmasına rağmen, bağırsak kanserinden farklı şekilde tedavi edilirler. Kolon duvarındaki Cajal'ın interstisyel hücrelerinden başlayan gastrointestinal stromal tümörler. Bu tümörlerin hepsi malign değildir. Genellikle lenf bezlerinde başlayan lenfomalar da bağırsaklarda veya diğer organlarda başlayabilir. Kan damarlarında, kaslarda ve bağ dokularında büyüyebilen tümörler ise sarkomlardır.

Bağırsak Kanseri Nasıl Yayılır?

Bağırsak Kanseri, kanser hücreleri kanserli tümörden ayrılarak ve kan dolaşımında veya lenfatik sistemde vücudun diğer kısımlarına geçerek yayılabilir. Buna metastaz denir. Bağırsak Kanseri hücrelerinin bağırsakların diğer kısımlarına veya karaciğer, pelvis veya karın duvarı gibi diğer vücut kısımlarına yayılması nadir değildir. Bu genellikle birkaç yıl içinde ortaya çıkar.