Mide Kanseri (GASTRIC Kanser)

Mide, sindirim sisteminin bir parçasıdır ve yemek borusunu ince bağırsaklara bağlar. Yiyecekler mideye girdiğinde, midedeki kaslar, peristaltizm adı verilen bir hareketle yiyeceğin karıştırılmasına ve ezilmesine yardımcı olur. Mide kanseri midenin herhangi bir yerinde gelişebilir ve ince bağırsaklar, lenf bezleri, karaciğer, pankreas ve kolon gibi diğer organlara yayılabilir.

Mide kanseri ülkemizde maalesef genellikle ileri evrelerde tespit edilebilen bir kanser türüdür. Ülkemizde düzenli bir tarama programının olmaması da bu kanserlerin geç dönemde teşhis edilmesine neden olmaktadır. Ancak hastaların söz ettiğimiz belirtileri yaşamaları durumunda tarama için doktorlarına başvurmaları, bu kanserin erken evrede teşhis edilebilmesine önemli bir katkı sağlayabilecektir. Deneyimli bir ekip tarafından uygulanacak bir tedavi oldukça yüz güldürücü sonuçlar alınmasını sağlayabilir.

Mide Kanseri Tedavisi

Tedavi planları; tümörün büyüklüğüne, konumuna, tümörün kapsamına ve hastanın genel sağlık durumuna bağlı olarak değişebilir. Tedaviler arasında cerrahi, kemoterapi ve / veya radyasyon tedavisi yer alır.

En sık uygulanan tedavi cerrahidir. Cerrah midenin bir kısmını (gastrektomi) veya tüm mideyi çıkarabilir. Tümörün yakınındaki lenf düğümleri genellikle ameliyat sırasında çıkarılır, böylece kanser hücrelerinin yayılımı açısından kontrol edilebilirler.

Araştırmacılar, ameliyattan önce tümörü küçültmek ve ameliyattan sonra geriye kalmış olabilecek tümör hücrelerini öldürmek için kemoterapinin kullanımını öneriyorlar. Kemoterapi kullanılan ilaçlara bağlı olarak birkaç hafta aralıklarla verilir.

Radyasyon tedavisi, kanser hücrelerine zarar vermek ve büyümelerini durdurmak için yüksek enerjili ışınların kullanılmasıdır. Radyasyon sadece tedavi edilen bölgedeki kanser hücrelerini tahrip eder.

Mide duvarının sadece yüzeysel tabakalarını içeren çok erken evre kanseri olan bazı hastalar, endoskopik mukozal rezeksiyon (EMR) veya endoskopik submukozal diseksiyon (ESD) gibi teknikler kullanılarak ameliyat olmadan kanserin endoskopik rezeksiyonu ile tedavi edilebilirler.

Mide Kanseri Tarama ve Teşhisi

Tam bir öykü almaya ve fizik muayeneye ek olarak, doktorunuz aşağıdaki testlerden birini veya daha fazlasını yapabilir:

Üst Gastrointestinal Sistem görüntülemesi - Hastadan bir baryum çözeltisi içmesi istenir. Daha sonra midenin röntgenleri çekilir. Baryum, midenin içini ana hatlarıyla gösterir ve kanserle ilgili anormal bölgeleri ortaya çıkarmaya yardımcı olur. Bu test eskisinden daha az kullanılmaktadır.

Endoskopi: Endoskop adı verilen kameralı, ışıklandırılmış, esnek bir tüp ağızdan yemek borusuna ve sonra mideye yerleştirilir. Endoskop takılmadan önce sedasyon yapılır. Anormal bir alan bulunursa, biyopsi (doku örnekleri) kanser hücrelerini aramak için mikroskop altında incelenebilir.

Kanser bulunursa, doktor kanserin yayılıp yayılmadığını belirlemek için ek evreleme testleri yapabilir. Kanserin karaciğer, pankreas, akciğerlere veya mide yakınındaki diğer organlara yayılıp yayılmadığını belirlemek için bir Bilgisayarlı Tomografi taraması kullanılabilir.

Gastrik kanserin evrelemesi endoskopik ultrason kullanılarak da yapılabilir. Endoskopik ultrason, tümörün mide duvarına yayılma derinliğini belirlemeye ve bitişik yapıların tutulmasına ve ayrıca kanser hücreleri ile istila edilebilecek lenf bezlerinin değerlendirilmesine yardımcı olabilir.

Mide Kanseri Belirtileri ve Risk Faktörleri

Esas olarak bir kişinin mide kanserine yakalanma nedenini bilinmiyor. Araştırmacılar, mide kanserinin gelişmesiyle ilgili bazı risk faktörleri olduğunu ifade ediyorlar. 55 yaşından büyüklerin mide kanseri olma olasılığı daha yüksektir. Erkekler, kadınlar ve Afrika kökenli Amerikalılar Kafkasyalılardan iki kat daha sık etkilenir.

Mide kanseri, Japonya, Kore, Doğu Avrupa ve Latin Amerika bölgeleri gibi dünyanın bazı bölgelerinde daha yaygındır. Bazı çalışmalar, mide iltihabına ve ülsere neden olabilen Helicobacter pylori adı verilen bir bakteri tipinin, mide kanseri gelişimi için önemli bir risk faktörü olabileceğini göstermektedir.

Araştırmalar, mide ameliyatı geçirmiş veya pernisiyöz anemi veya mide atrofisi gibi bir rahatsızlığı olan kişilerin mide kanseri gelişme riskinin artmış olabileceğini göstermektedir.

Ayrıca sigara içmenin mide kanseri riskini arttırdığına dair bazı kanıtlar vardır.

MİDE KANSERİ BELİRTİLERİ

Hastalığın erken evrelerinde herhangi bir belirti olmayabilir ve sıklıkla kanser yayıldıktan sonra tanı konur. En sık görülen semptomlar şunlardır:

• Karında ağrı veya rahatsızlık
  • Mide bulantısı ve kusma
  • İştah kaybı
  • Yorgunluk veya halsizlik
  • Kanama (kan kusması veya siyah dışkılama)
  • Kilo kaybı
  • Erken tokluk hissi