Pankreas Kanseri

Pankreas, ince bağırsaklardaki gıdayı sindirmeye yardımcı olan pankreas sıvılarını ve insülini içeren hormonları üretir. Sırt kısmımızda, midenin arkasında bulunur. Pankreas bezinin kanalı, ampulla adı verilen bir meme ucu gibi ince bağırsağın (duodenum adı verilen) ikinci kısmına açılır.

Pankreas Kanseri Belirtileri

Erken pankreas kanseri genellikle semptomlara neden olmaz ve bu nedenle "sessiz" hastalık olarak bilinir. Tümör büyüdükçe, hasta aşağıdakilerden bir veya daha fazlasına sahip olabilir:

Sarılık: Eğer tümör safra kanallarını tıkarsa (ana safra kanalı pankreas kanalı ile birleşerek ince bağırsağa açılır), hastada cildin ve gözlerin sararması ve idrarın renginin koyulaşması durumu olan sarılık gelişebilir.

Karın ağrısı: Kanser büyüdükçe, hastanın karnında sırta yayılan ağrı olabilir. Yemek yerken veya uzanırken ağrı artabilir.

Mide bulantısı

İştah azalması

Kilo kaybı

Pankreas Kanseri Sebepler ve Risk Faktörleri

Belirli kişilerin neden pankreas kanseri olduğu tam olarak bilinmemektedir. Araştırmalar, pankreas kanseri olma şansını artıran bazı risk faktörleri olduğunu göstermektedir. Sigara içmek risk faktörüdür. Alkol tüketimi, hayvansal yağ bakımından zengin bir diyet ve kronik pankreatit de risk faktörleri olabilir. Herediter pankreatit denilen bir durum da insanlarda pankreas kanseri olmak için yüksek risk oluşturur. Ailede pankreas kanseri öyküsü de, belli kalıtsal ve genetik koşullar gibi önemli bir risk faktörüdür.

Pankreas Kanserinde Tarama ve Erken Teşhis

Tam bir öykü ve fizik muayene yapmanın yanı sıra, doktor BT taraması, MRI veya ultrason gibi bazı endoskopik ve radyolojik testleri de yapabilir. Endoskopik ultrason da yapılabilir. Bu test 2-3 cm'den (bir inç) küçük olan tümörleri bulmakta yardımcı olabilir. Bazı durumlarda ultrason eşliğinde pankreasın içine bir iğne sokularak, pankreasın anormal görülen alanının biyopsisi yapılabilir.

ERCP (endoskopik retrograd kolanjiyopankreatografi), pankreas kanalının ve ortak safra kanalının özel bir röntgen çalışması olarak, tanı koymak için kullanılabilir. Bu test için, ışıklı ve ucunda bir kamera ile esnek bir tüp ağızdan mideye ve daha sonra ince bağırsaklara geçirilir. Daha sonra pankreas kanalına ve safra kanalına, bu kanalların tümör ile tutulu olup olmadığını anlamak için opak madde enjekte edilir. Bu işlem sırasında, safra kanalına yerleştirilen bir fırça kullanılarak biyopsi alınabilir. Biyopsi örnekleri daha sonra kanser hücrelerini aramak için mikroskop altında incelenir.

Pankreas Kanseri Tedavisi

Pankreas kanseri, yalnızca erken aşamada bulunursa tedavi edilebilir. Cerrahi, radyasyon ve kemoterapi olası tedavi seçenekleridir. Gerekirse pankreasın ve çevresindeki dokuların tümünü veya bir kısmını çıkarmak için cerrahi yapılabilir (Whipple ameliyatı). Radyasyon tedavisi, kanser hücrelerine zarar vermek ve onların büyümesini önlemek için kullanılabilir. Radyoterapi ameliyat sonrası kalan kanser hücrelerini öldürmeye yardımcı olmak için de kullanılabilir. Kemoterapi pankreas kanserini tedavi etmek için tek başına yeterli değildir, ancak tümörün ilerleme hızını yavaşlatma ya da hastanın yaşam kalitesini iyileştirme üzerinde bir etkisi olabilir. Pankreas kanserinin kemoterapisi için birçok yeni ilaç araştırılmaktadır ve bu hastalığı olan hastalar için cerrahi teknikteki gelişmelerle birlikte tedavi şansı artmaktadır.

Pankreas kanseri olan hastalarda ağrı kontrolü zor bir problem olabilir. Ağızdan ağrı kesici ilaçlar kullanılabilir veya hastalar, pankreas kanserinden beyine ağrı sinyallerini azaltmak için pankreasın yakınındaki sinir demetine (çölyak pleksusu) alkol enjekte edilerek yapılan bir sinir bloğu ile yapılacak ağrı tedavisinden fayda görebilirler.

Pankreas kanseri maalesef tedavi sonrası dahi yaşam süresi sınırlı olan bir kanser türüdür. Ancak söz ettiğimiz belirtilerin erken tanınması tedavi ve yaşam şansını arttırabilir. Yapılacak cerrahi işlem oldukça büyük bir ameliyattır. Deneyimli ekipler tarafından yapılacak olan bu tür bir ameliyat ve sonrasında verilecek olan kemo-radyoterapi ile yaşam süresini uzatmak mümkündür.

Kuşkavağı Mahallesi 542. Sokak Yakamoz Plaza No:1/4 Konyaaltı Antalya