Sindirim Sistemi (GASTROİNTESTİNAL Sistem) Kanserleri

Sindirim Sistemi Kanser Çeşitleri

“Sindirim Sistemi Kanserleri” kavramı sindirim sistemini ilgilendiren bir grup kanseri kapsar. Genel olarak sindirim sistemi kanserleri aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir:

• Yemek borusu kanseri
  • Mide kanseri
  • Safra kesesi kanseri
  • Gastrointestinal stromal tümörler
  • Karaciğer kanseri
  • Pankreas kanseri
  • Kalın bağırsak kanseri
  • Rektum kanseri
  • Anüs kanseri

Nedenler ve Risk Faktörleri

Birçok gastrointestinal kanser türünün nedenini bilmiyoruz, ancak gastrointestinal kanser için risk faktörleri farklı türlere göre değişmektedir. Örneğin:

• Sigara
  • Alkol bağımlılığı
  • İleri yaş
  • Yüksek hayvansal yağ tüketimi
  • Yüksek miktarda tuzlanmış, işlenmiş ve iyi korunmamış gıdalar
  • Kronik pankreas bezi iltihabı
  • Obezite

Bunun yanısıra listelenmemiş, hastalığa özgü diğer birçok risk faktörünün bulunduğunu unutmayın.

Sindirim Sistemi Kanser Belirtileri

Gastrointestinal sistem kanseri belirtileri, kanser türüne bağlı olarak değişir. Belirtiler şunları içerebilir:

• Karın ağrısı, hassasiyet veya rahatsızlık
  • Sıklık veya kıvam veya şekil gibi bağırsak alışkanlıklarında değişiklik
  • Makattan kanama veya dışkı üzerinde kan
  • Şişkinlik
  • İştah kaybı
  • Bulantı kusma
  • İstemsiz kilo kaybı
  • Yorgunluk

Bunlar gastrointestinal sistem kanserlerinin sık görülen belirtileridir, ancak özel olarak her bir tip ile ilgili daha fazla belirtiler vardır.

Sindirim Sistemi Kanseri Tanı ve Tedavisi

Tanı: Gastrointestinal sistem kanserlerinin nasıl teşhis edildiği, hangi kanser türünden şüphelenildiğine bağlıdır. Laboratuvar testleri, görüntüleme yöntemleri, biyopsiler ve endoskopi birçok kanser türünü teşhis etmek için kullanılan yöntemlerdir. Kanser tespit edildikten sonra, kanser evresi belirlenir ve bir tedavi planı oluşturulur

Tedavi: Gastrointestinal kanser tedavisi, kanser tipine, evreye ve diğer genel sağlık faktörlerine bağlıdır. Gastrointestinal kanseri tedavi etmenin yaygın yöntemleri arasında cerrahi (en sık kullanılan) kemoterapi ve radyasyon tedavisi sayılabilir.

Sindirim Sistemi Kanserlerinden Korunma Yöntemleri

Her bir gastrointestinal kanser türü, kanser gelişimi olasılığını azaltarak önleyebileceğimiz kendine ait risk faktörlerine sahiptir. Bazı gastrointestinal kanser tiplerinin ortak risk faktörleri olduğu için, riskimizi azaltmak amacıyla yapabileceğimiz bazı genel yaşam tarzı değişiklikleri vardır.

Tütünün bazı gastrointestinal kanser türleriyle bağlantılı olduğunu bildiğimizden, sigara içiminden kaçınılması en iyi korunma önlemlerimizden biridir. Sigara içmemenin sağlığa faydaları çoktur ve gastrointestinal kanseri önlemeyle sınırlı değildir. Sigara içmekten kaçının, başka birçok kanser türü ve diğer hastalıklar için riskinizi büyük ölçüde azaltırsınız.

Kalın bağırsak (kolon) kanseri taraması, kalın bağırsak ve rektumdaki kanser öncülü değişiklikleri saptamakta faydalıdır. Ortalama kolon ve rektum kanseri riski altında olan yetişkinler için, 50 yaşında taramaya başlanması önerilir. Daha yüksek risk altında olan yetişkinler, doktorlarının tavsiyesiyle daha erken taramaya başlayabilir. Kolon veya rektum kanseri belirtileri yaşamıyor olsanız bile, her zaman doktorunuzun tarama önerilerini izlemeniz gerektiğini unutmayın.

Son olarak, iyi dengelenmiş bir diyet yemek birçok nedenden ötürü avantajlıdır. Düşük sodyum içeriğine sahip, hayvansal yağ oranı düşük, meyve ve sebzeler açısından zengin bir diyet, bazı gastrointestinal sistem kanserlerinin riskini azaltabilir. Ayrıca, dengeli bir diyet yemek, birçok kanser türü için risk faktörü olan obeziteyi azaltabilir.